+++ Bine ati venit pe Explore Medicine TV - Primul si singurul portal de educatie medicala video +++

Marţi, 04 Martie 2014 11:13

deficienta-fierFierul este un mineral nutrițional importantă, implicat în diverse funcții corporale , inclusiv ȋn transportul de oxigen în sânge. Acest lucru este esențial în furnizarea de energie pentru rutina de zi cu zi. Un deficit de fier poate duce la obosealǎ  și la scăderea imunității.

Deficiența de fier este o problemǎ comuna de sanatate. Grupurile cu risc ridicat includ femeile ȋn perioada de menstruatie, femeile însărcinate și care alăptează , sugari și copii mici, adolescentele și sportivele. 

Cauzele deficitului de fier

Unele dintre cele mai comune cauze de deficit de fier la adulti includ :

Aportul alimentar inadecvat 

Pierdere de sȃnge - deficitul de fier se produce cu ușurință în situații de pierdere de sȃnge. Cauzele comune includ perioadele  menstruale, donarea de sânge ȋn mod regulat, sângerări nazale regulate, afecțiuni cronice.

Sarcina și alăptarea sunt situații în care organismul necesită mai mult fier. În cazul în care această nevoie crescută nu este îndeplinită, un deficit se poate produce rapid.

Sportivele sunt predispuse la deficit de fier, deoarece exercițiile fizice regulate cresc nevoia organismului de fier. 

Incapacitatea de a absorbi fier 

Cele mai multe dintre rezervele de fier ale organismului sunt în hemoglobina din celulele roșii din sȃnge  și transportǎ oxigenul ȋn organism. Fier suplimentar este stocat în ficat și este utilizat atunci când aportul alimentar este inadecvat.

Simptomele deficitului de fier

Oboseală generală

Slăbiciune

Piele palidă

Dificultăți de respirație

Amețeală

Furnicături în picioare

Umflături sau durere la nivelul limbii

Mȃini și picioare reci

Bătăi rapide ale inimii sau neregulate

Unghii casante

Dureri de cap

 

Tratamentul deficitului de fier

Tablete cu fier pot ajuta la restabilirea nivelului de fier din organism. Dacă este posibil, ar trebui să luați comprimatele pe stomacul gol, pentru a îmbunătăți absorbția. 

Dietele bogate ȋn carne roșie, legume cu frunze, fructe uscate și nuci, cerealele pot ajuta la prevenirea deficitului de fier. În plus, vitamina C ajutǎ organismul sǎ absoarbǎ fier.

Cu toate acestea, suplimentele de fier nu vǎ vor ajuta în cazul în care deficiența este cauzată de sângerare în exces. Contraceptivele orale ar putea fi prescrise pentru femeile care se confruntă cu menstruații grele pentru a reduce cantitatea de sângerare menstrualǎ din fiecare lună.

Deficiența de fier se poate face printr-o dietǎ variatǎ, iar alimentele bogate ȋn fier sunt :

Carne: de miel, de porc, de pui, de vită

Fasole

Dovleac 

Frunzele verzi, cum ar fi spanacul

Stafide si alte fructe uscate

Ouă

Fructe de mare 

Cereale 

Alimentele bogate ȋn vitamina C includ 

Citricele, cum ar fi portocale, grapefruit, cǎpșuni, kiwi, papaya, ananas, pepene și mango

Broccoli

Ardei gras roșu și verde

Varza de Bruxelles

Conopidă

Roșii

 

Autor:  Lavinia Radu

Citește și:

Hipercalcemia

Hipocalcemia – deficinta de calciu

 

    

 

Sanatatea Media Group BebeSanatos Info Pacienti Avocatul Pacientului Avocatul Medicului Gala Sanatatii